Automata magasraktári rendszert épít a BorsodChem

A BorsodChem Európa egyik piacvezető műanyag alapanyag és szervetlen vegyianyag gyártója. A kazincbarcikai telephely a vállalatnak és a magyarországi termelési tevékenységnek is a központja. Az innováció és a fenntartható fejlődés jegyében jelenleg is számos beruházás zajlik Kazincbarcika mellett, ezek egyike az MDI hordók töltését, sokkolását és fagyos tárolását kiszolgáló új hűtőház. 
 

A beruházás helyszíne Kazincbarcika mellett

A teljesen automatizált logisztikai rendszereket a budapesti székhelyű Gamma Digital tervezte és kivitelezi. A hazai vállalat több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az ipari automatizálás terén, ráadásul korábban már sikerrel valósított meg olyan komplex, fagyos-, valamint hűtött magasraktári projektet, mint amilyen a BorsodChem beruházása is. A Gamma Digital a közelmúltban nyerte el a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) Logisztikai Kiválóság Díját, amelyre a kisvárdai székhelyű Master Good cégcsoporttal közösen pályázott, a Kisvárdán és Petneházán megvalósított automata magasraktári beruházások sikeres kivitelezését követően. 

A Logisztikai Kiválóság Díjjal kitüntetett kisvárdai rendszer részlete, frissáru raktár

A BorsodChem számára épülő automatizált intralogisztikai rendszerek több szempontból is különlegesnek számítanak. A késztermékekkel teli hordók emberi kéz érintése nélkül kerülnek raklapra, majd egy speciális sokkolást követően a két hűtött magasraktár valamelyikébe. A kiszállítást végző kamionok érkezése előtt továbbra is teljesen automatikusan kerülnek kitárolásra, valamint vezető nélküli, automata targoncák, úgynevezett AGV-k szállítják őket a megfelelő rakodórámpához. A két fagyos magasraktár egyedülálló hazánkban: itthon még sehol máshol nem valósult meg olyan -20 °C üzemi hőmérsékletű raktári rendszer, amelyben egyszerre üzemelnek automata felrakógépek, valamint a csatornás tárolást automatikusan kiszolgáló shuttle járművek.

A csatornák automatikus kiszolgálását végző shuttle jármű

A kivitelezés alatt álló projekt legnagyobb kihívását a -30°C üzemi hőmérsékletű, automata sokkoló raktár jelentette, amelyről elmondható, hogy nemcsak hazánkban, de az egész közép-kelet-európai régióban egyedülálló. Ezt a teret, a magasraktárakhoz hasonlóan automata felrakógép, valamint automata shuttle jármű szolgálja ki, amelyek csaknem két napi pufferkapacitást képesek kezelni.


A kamionrakó teret kiszolgáló, vezető nélküli AGV flotta automatikusan szállítja a rakatokat a két magasraktár és a rakodórámpák közt. A lézeres navigációnak, valamint a vezetékmentes kommunikációnak köszönhetően az automata targoncák üzemeltetéséhez, valamint töltéséhez sincsen szükség emberi beavatkozásra. A szállítási parancsokat a Gamma Digital saját fejlesztésű vezérlő rendszere továbbítja a BorsodChem vállalatirányítási rendszeréből kapott utasítások alapján a járműveknek. 

Gamma Digital által üzembe helyezett, vezető nélküli targoncák a Richter Gedeon telephelyén

Ilyen extrém környezeti körülmények között kizárólag a legmagasabb minőséget képviselő raktártechnológiai eszközök képesek megbízhatóan, magas rendelkezésre állással működni. Ennek érdekében a Gamma Digital, mint rendszerintegrátor világszerte ismert és elismert gyártók eszközeit szállítja a BorsodChem számára. A felrakógépek, a shuttle járművek és a szállítópálya egységek a Swisslog svédországi üzeméből, a vezető nélküli targoncák pedig az európai piacvezető EK Robotics németországi gyárából kerülnek Kazincbarcikára. 

A Swisslog a világ egyik legismertebb felrakógép gyártója

Kohajda Csaba, a BorsodChem igazgatósági tagja szerint a nagy körültekintéssel és alapossággal megtervezett beruházás kivitelezésére azért választották a Gamma Digitalt, mert a cég korábbi referenciái arról tanúskodtak, hogy ezt a komplex és egyedi rendszert a szükséges tapasztalatok és szakértelem birtokában minden jel szerint gördülékenyen és megbízhatóan fogják tudni kivitelezni. Meggyőző volt továbbá az ismert beszállítók, különösen a Swisslog eszközök magas minősége, valamint a Gamma Digital tervezési fázisban tanúsított intenzív szakmai támogatása is.


A beruházás kivitelezése a tervek szerint halad, a teljesen automatizált logisztikai rendszereket előreláthatólag 2023 év végén helyezik üzembe.